Heeft u een website? Dan gebruikt u waarschijnlijk Google Analytics. Google Analytics is een krachtige tool waarmee u automatisch data verzamelt over het gedrag van uw websitebezoekers. Zo ziet u onder andere hoeveel bezoekers op een bepaald moment uw website hebben bezocht, hoe zij op uw website terecht zijn gekomen, hoeveel pagina’s zij hebben bezocht, hoelang zij op een bepaalde pagina hebben rondgekeken en op welke pagina zij uw website weer verlaten hebben. Google Analytics vertaalt deze enorme dataset naar handige dashboards, grafieken en overzichten. Online marketeers, SEO-specialisten en content marketeers voeren met behulp van deze inzichten wijzigingen op hun website door om deze beter vindbaar en gebruiksvriendelijker te maken en het aantal conversies te optimaliseren.
Hoewel u met Google Analytics over veel data beschikt, lopen online marketeers geregeld tegen de grenzen van de tool aan. De tekortkomingen zitten voornamelijk in de rapportagemogelijkheden van Google Analytics. Het genereren van een rapportage is vrij eenvoudig, mits je toegang tot de toepassing hebt en precies weet waar je moet klikken. De meeste online marketeers kennen de tool, en toveren de juiste gegevens eenvoudig tevoorschijn. Het gevolg is dat wanneer een manager, CEO of leidinggevende het resultaat van een bepaalde campagne of bepaalde periode wil weten, hij of zij altijd bij de marketeer moet aankloppen. Die moet op zijn beurt de gegevens uit Google Analytics naar een spreadsheet of e-mail kopiëren. Dit proces kost veel tijd, is foutgevoelig en kan bovendien veel makkelijker.
U kunt namelijk uw Google Analytics data koppelen met Tableau. Door een verbinding tussen Tableau en Google Analytics op te zetten, heeft u toegang tot alle rapportage- en dashboardmogelijkheden van Tableau. Met Tableau maak je duidelijke rapportages voor specifieke gebruikers. Een CEO is natuurlijk op zoek naar andere informatie dan een salesmanager. Door een dashboard te maken en deze aan een bepaald persoon of een bepaalde afdeling toe te wijzen, maak je duidelijke rapportages, die direct de juiste inzichten opleveren voor de juiste persoon. Bovendien kun je met Tableau:
Dit betekent natuurlijk niet dat u Google Analytics helemaal niet meer gebruikt. De kracht van Google Analytics is namelijk dat u razendsnel ad-hoc rapportages kunt maken. Bovendien beschikt Google Analytics over zoveel data, dat u op zoek kunt gaan naar nieuwe inzichten. En wanneer u tegen een probleem aanloopt, is het verstandig om direct de Google Analytics data in te duiken. Zo toonde onze Google Analytics gegevens bijvoorbeeld aan dat de gemiddelde tijd die bezoekers via een smartphone op onze website doorbrachten sterk terugliep. Aan de hand van dit inzicht hebben we een aantal grafische wijzigingen doorgevoerd waardoor we dit weer konden rechtzetten. Analyses in Google leiden vaak tot nieuwe inzichten, waarmee je leert hoe je een website kunt optimaliseren.
Wij adviseren daarom om Google Analytics te gebruiken in combinatie met Tableau. Gebruik de kracht van beide tools zodat ze elkaar aanvullen op een manier dat het echt waarde voor uw bedrijf creëert.
De kracht van Google Analytics:
De kracht van Tableau:
Bij Cadran gebruiken we Tableau voor onze eigen marketingrapportages. Voorheen kopieerden we aan het eind van de maand de cijfers uit Google Analytics naar een spreadsheet, zodat we de resultaten met bepaalde personen binnen de organisatie konden delen. Doordat we tegenwoordig de data importeren in Tableau, genieten we van deze 5 voordelen:
Meer weten?
Benieuwd hoe u Google Analytics kunt koppelen aan Tableau? Of wilt u gewoon eens sparren over de voordelen voor uw organisatie? Neem contact met ons op om een demo te plannen of download hier de gratis trial!
Pieter Jan is Marketing Manager bij Cadran Consultancy en Cadran Analytics.